EVENT | DUTCH DESIGN WEEK 2017; STRETCH

 

Twee weken geleden was het weer tijd voor de Dutch Design Week in Eindhoven! Lees verder…

 

De Dutch Design Week is iets waar ik graag naar toe ga, om nieuwe innovatieve producten te spotten en om inspiratie op te doen. Ik ben 1 dag naar de DDW geweest, wat eigenlijk veel te kort is, omdat er zoveel te zien is en er heel veel locaties zijn. We kozen ervoor om 5 verschillende locaties te bezoeken. Kazerne, Modebelofte, VDMA, Design Perron en Strijp-S.

 

KAZERNE

Door de metalen kegels achter de stoelen kwam een geluid.

Maarten Baas X Cor Unum

SUNBRELLA: Connexions by Charles Petillon

Textielmuseum Pop-Up

 

Het eerste bezochten we de Kazerne. Dit is sowieso een erg toffe locatie en er waren verschillende dingen te zien. Ik wilde hier graag naar toe, omdat het textielmuseum daar een pop-up location hadden, waar je theedoeken van Studio Job kon laten costumizen. Ik wilde dit graag doen, omdat ik een hele toffe op halloween geinspireerde theedoek van ze had ontvangen. Ik koos ervoor om een van de middelste schedels een gouden kleur te geven.

 

MODEBELOFTE

Embassy of Robot Love

The Digital Realists

 

Modebelofte vond ik de interessantste locatie waar ik deze editie van Dutch Design Week ben geweest. Dit komt omdat ik bij de meeste andere locatie’s vond dat het meer ging lijken op een beurs, waar je echt producten kan kopen in plaats van een dat je kijkt naar nieuwe, innovatieve ontwikkelingen en inspiratie opdoet. Dit was wel het geval bij ModeBelofte. Hier kwamen vier trends aan; Big Data (Embassy Of Data), Robot Love, Vlisco (Day and Night) en Digital Realists. Dit zijn super interessante onderwerpen die ook voorbij komen op mijn opleiding (FAQ; Trend Research & Concept Creation). Veel van de achterliggende gedachten kende ik hierdoor al, maar het is altijd super interessant om deze trends voor bij te zien komen in een ander specifiek met een vernieuwend concept.

Zelf vond ik de tentoonstelling over de Digital Realists erg interessant. ” “Digital Realists” vormen een nieuwe elite. Zij laten ons zien hoe veel meer we kunnen realiseren en met elkaar delen in de zeer echte en zeer mondiale wereld als we de digitale technologieën verkennen zoals we dat deden met alle werktuigen en gereedschappen die we in handen kregen. Laten we vooral samen blijven komen en ons verwonderen over het wonder van deze realiteit (bron).” Dit gaat heel erg over de identiteit van de toekomst, een onderwerp waar ik ook onderzoek naar doe.

 

VDMA

Envisions – Wood in process

Robotanica

 

Bij VDMA waren er ook verschillende werken met verschillende thema’s te zien, zoals ‘Recolored, a new way of recycling’, ‘Robotanica’, ‘Food in Progress’ en ‘Wood in Progress’. Ook dit was erg interessant en erg mooi, zoals je kunt zien op bovenstaande foto’s.

 

DESIGN PERRON

 

Op Design Perron waren er veel verschillende nieuwe producten te zien. Nieuwe technieken die werden gebruikt of bijvoorbeeld nieuwe behoeftes die moesten worden vervuld met ander soort producten, zoals bijvoorbeeld Interactive Toys en Zero Waste Design. Wat ik ook erg interessant vond op deze locatie was was van VPRO, ‘We know how you feel’.

“In dit project onderzoekt VPRO Medialab hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Centraal in de expositie staat het interactieve, audiovisuele kunstwerk AURA van Studio Nick Verstand in samenwerking met Salvador Breed en Naivi. In een verduisterde, mistige ruimte draag je drie bio-sensors: een hartslag-, hersengolf- en huidgeleidingsmeter. Deze draagbare technologie meet jouw emoties en visualiseert deze in pulserende, gekleurde lichtcomposities. Zo creëer je met jouw emotionele beleving, samen met de andere vrijwillige deelnemers, gekleurde lichtcomposities die samen het audiovisuele werk AURA vormen (BRON)”.

 

STRIJP-S

 

Zoals ik al eerder vertelde vielen sommige locaties me wat tegen, en Strijp-S was er een van. Natuurlijk waren er toffe dingen te zien en waren sommige dingen echt innovatief en inspirerend, maar ik vond het deze keer wat meer op een beurs lijken. Dit is natuurlijk niet slecht, omdat dit een ander soort doelgroep aantrekt en het natuurlijk heel tof is dat er een andere groep mensen wordt aangesproken, maar omdat ik zelf zo bezig ben met trends en innovatie vond ik het persoonlijk wat minder, omdat ik al veel producten en veranderingen kenden, maar dat is natuurlijk niet te voorkomen als je er zelf zoveel mee bezig bent, haha!

Overall vond ik het erg leuk om deze nieuwe producten/diensten te zien en te beleven! See you next year!

 

Ben jij dit jaar naar de DDW geweest? Wat vond jij het tofst? Let me know!

Xxx Isabeau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *